Betaalpassen uit NL geblokkeerd!
Vanwege de vele meldingen van het skimmen van bankpassen op Curacao worden uit voorzorg een groot aantal Nederlandse betaalpassen geblokkeerd.
Bankpassen van ABN worden zelfs gelijk 'ingeslikt' door de pin automaten op Curacao. Dit om verdere financiële gevolgen te beperken. De banken moeten de geskimde bedragen namelijk aan u terug betalen. Dus als ze iets niet vertrouwen blokkeert men uit voorzorg uw pas.
Mensen met een ING pas, die op Curacao geld willen pinnen of een betaling per betaalpas willen betalen komen bedrogen uit. Omdat de passen geblokkeerd worden is cash geld opnemen niet meer mogelijk, en worden betalingen via een pin automaat niet meer geaccepteerd. Ook internetbankieren is niet meer mogelijk.
Mensen met een ABN betaalpas zijn direct hun pasje kwijt. Deze is helaas niet meer terug te halen door de lokale banken. U zult ook contact op moeten nemen met uw eigen bank voor verdere instructies.
De ING klanten waarvan de pas is geblokkeerd krijgen binnen 4 dagen een nieuwe pas toegestuurd naar het adres wat bij de bank bekend is.
Inmiddels heeft ook de Rabobank actie ondernomen, en bankpassen geblokkeerd van mensen die in Curacao hun bankpas gebruikt hebben.
Ik heb geld nodig! Wat nu?
De mensen die zich op het eiland bevinden zullen alternatieve manieren moeten vinden om geld te kunnen pinnen, zoals bijvoorbeeld het gebruik van een credit-card. De banken blokkeren zonder pardon uw betaalpassen. Hoe u ook smeekt, ze zullen geen mogelijkheden hebben om uw pas weer werkend te krijgen. De enige mogelijkheid is dan het gebruik van een andere bankpas, een credit-card of een moneytransfer van een familielid.
Bent u slachtoffer van skimming?
Wanneer u vermoed dat u slachtoffer bent van skimming, meldt dit dan direct bij uw bank. Vaak ziet u op uw bankafschrijving een bedrag wat gepind is in een vreemd land (vaak Nigeria). Dan kunt u er eigenlijk al zeker van zijn dat u slachtoffer bent. Uw bank zal uw pas direct blokkeren, en u voorzien van een nieuwe pas. Het geskimde bedrag ontvangt u terug van uw bank.
U kunt gebruik maken van de volgende telefoonnummers om uw pas te laten blokkeren:
Bankpas (m.u.v. Postbank) +31 800 03 13
Bankpas Postbank +31 58 212 60 00
Mastercard (m.u.v. Postbank) +31 30 283 55 55
Mastercard Postbank +31 58 212 60 00
American Express card +31 20 504 86 66
American Express cheques +31 800 022 01 00
Thomas Cook Card +31 800 022 86 30
Visa Card +31 20 66 00 611
Diners Card +31 20 654 55 11
Wanneer u skimming apparatuur vermoed bij een pinautomaat of betaalautomaat, meldt dit dan direct bij de lokale politie.
Wat is skimmen?
Skimmen of skimming betekent dat uw bankpas wordt gekopieerd zonder dat u dat weet, waardoor het mogelijk is iemands rekening te plunderen. Skimmers gaan op verschillende manier te werk. Op pinapparaten en betaalautomaten plaatsen zij opzetstukken die bijna niet van echt te zijn onderscheiden, waarmee ze vervolgens de magneetstrip van uw betaalpas aflezen. Ook kan een klein cameraatje aanwezig zijn om uw pincode te achterhalen.
Hoe kan ik skimmen voorkomen?
U kunt skimmen voorkomen door het toetsenbord van de pinautomaat af te schermen met uw hand. Men heeft namelijk ook uw pincode nodig. Soms gebeurt dit met een camera, soms door het registreren van het toetsenbord. Soms hebben ze bijvoorbeeld een nep-toetsenbord geplaatst bovenop het originele toetsenbord.
Wanneer u contant geld wilt pinnen, ga dan pinnen binnen bij de bank zelf. Criminelen zullen daar echt geen skim apparaat installeren! Voorkom het pinnen bij 'alleenstaande' pin-automaten.
Sommige banken, zoals de Rabobank, hebben standaard het gebruik van bankpassen buiten Europa uitgeschakeld. Wanneer u naar Curacao vertrekt, zult u via uw internet bankieren het gebruik in overige delen van de wereld moeten aanzetten. Kies in dat geval dan ook enkel voor het gebied waar u naar toe reist, dus niet de hele wereld aanvinken. Zet vooral Afrika uit, want het blijkt dat daar veel valse geldopnames worden gedaan.